برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1403/08/02 - 08:20
  • - تعداد بازدید: 20
  • - تعداد بازدیدکننده: 20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /Zf29
روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سردشت

اولین علت مرگ‌ومیر در افراد ۵ تا ۲۹ سال نیز حوادث ترافیکی است.

الگوی حوادث ترافیکی و اثرات آن به لحاظ مرگ و میر، مصدومیت و آسیب‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بسیار متفاوت است، که ناشی از سیاست‌ها، وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنایع خودرو سازی و مهندسی راه‌ها است.

 

میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین ۳ برابر سایر کشورها است و نیمی از کشته شدگان حوادث ترافیکی، عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسواران در این کشورها هستند این در حالی است که این کشورها حدود نیمی از وسایل نقلیه جهان را دارند.

 

عواملی همچون خواب آلودگی در حین رانندگی، جنسیت، استفاده نکردن از کمربند ایمنی، روز هفته، زمان سفر، جهت حرکت، سن و سرعت هنگام رانندگی از علل اصلی شناخته شده اند. اما تنها ۲۸ کشور به نمایندگی از ۴۱۶ میلیون نفر (۷ درصد جمعیت جهان) قوانین کافی که همه عوامل خطر (سرعت – نوشیدنی‌ها – کلاه ایمنی – کمربند ایمنی – صندلی ایمنی کودک) سوانح ترافیکی را پوشش دهد در اختیار دارند.

 

در ایران نیز مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بیشترین میزان مرگ نسبت به سایر حوادث را به خود اختصاص داده و دومین علت مرگ در همه گروه‌های سنی و اولین علت مرگ در گروه سنی جوان جامعه است. فقدان دیدگاه سیستمیک به مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در کنار عجله و سرعت زیاد، بی‌توجهی به مقررات، استفاده از تلفن همراه و خستگی و خواب آلودگی از دلایل عمده بروز حوادث ترافیکی در ایران است.

 

کنترل سرعت و رانندگی با سرعت مطمئنه، عدم رانندگی در زمان خستگی، استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودک، کلاه ایمنی برای موتورسواران و دوچرخه سواران، رانندگی صحیح و معاینه فنی خودرو قبل از رانندگی از عواملی است که منجر به کاهش حوادث ترافیکی خواهد شد.

 

استفاده از کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو الزامی است و خطر صدمات ناشی از حوادث ترافیکی را از ۶۵ به ۴۳ درصد کاهش می‌دهد.از سن ۱۲ سالگی به بعد، نوجوانان هم می‌توانند روی صندلی جلو بنشینند و از کمربند ایمنی خودرو استفاده کنند. اما کودکان کمتر از ۱۲ سال یا نوجوانان با قد کوتاه‌تر از ۱۳۰ سانتی‌متر باید حتماً روی صندلی عقب ماشین بنشینند.

 

استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ و لباس‌های روشن موجب کاهش ۴۵ درصدی تصادفات می‌شود؛ لذا از موتورسواران و دوچرخه سواران در خواست می‌شود که علاوه بر استفاده از کلاه ایمنی، از نشان‌های شب رنگ روی لباس و وسیله نقلیه خود استفاده کنند تا توسط سایر خودروها قابل رؤیت باشند.

 

هرگز هنگام خواب آلودگی رانندگی نکنید، حتماً قبل از رانندگی طولانی به قدر کافی استراحت کنید. بعد از دو ساعت رانندگی، در جای مناسب توقف کرده، یک فنجان چای یا قهوه بنوشید و ۱۵ دقیقه بخوابید. سرنشینان خودرو، لطفاً حواستان به راننده باشد، هر چند وقت یک بار به صورتش نگاه کنید، با او صحبت کنید و از خواب آلود نبودن او مطمئن شوید.

 

بسیاری از حوادث رانندگی به دلیل استفاده از تلفن همراه است. پیامک زدن و صحبت کردن با گوشی همراه، خواندن پیام‌ها و حتی پیغام صوتی گذاشتن در هنگام رانندگی یکی از عوامل مهم تصادفات است. لذا در حین رانندگی نباید از تلفن همراه استفاده کرد.

 

تنها دانستن اصول ایمنی کافی نیست، و با عمل به دانسته‌ها و با انجام رفتار رانندگی ایمن، سلامت خود و دیگران را تضمین کنید

 

مدیریت و کاهش  خطر حوادث و بلایا مرکز بهداشت شهرستان سردشت

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 10674
کلمات کلیدی
سیامند  محمدی
خبرنگار

سیامند محمدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب